Gå till innehåll

Gymnasiearbetet

{"X":0.265,"Y":0.0,"Width":0.665,"Height":1.0}

Många funderar över sitt gymnasiearbete. Här finns svar på några av de vanligaste frågorna och länkar till sidor där du kan få idéer och svar på flera frågor.

Hitta på sidan

  1. Var hittar jag examensmålen?
    Svar: På Skolverkets hemsida. I spalten till höger finns en lista med länkar, bland annat direkt till examensmålen för Naturvetenskapsprogrammet.
  2. Måste vi jobba i grupp?
    Svar: Nej ibland kan det finnas skäl till att någon jobbar själv. Det kan vara praktiska skäl eller valet av ämne som avgör.
  3. Är det sant att det bara går att få betyg E eller F på gymnasiearbetet?
    Svar: Ja, det är sant. Om du har nått målet för arbetet får du E, annars F. Betyget räknas inte med i ditt meritvärde när du söker till högskola/universitet men för att vara behörig behöver du ha betyget E.
  4. Hur ska jag komma på vad jag ska göra?
    Svar: Fundera över vad du är nyfiken på. Det är kanske fågelägg eller matematikens språk. Prata sedan med dina kamrater och dina lärare för att få mera idéer. Läs på! Prata med dina föräldrar, mejla eller ring till forskare eller andra experter, läs mera.
  5. Vem blir min handledare?
    Svar: När du har valt ämne kommer en handledare att utses. Det är en av dina lärare, som har kunskaper i området.
  6. Går det att göra gymnasiearbete inom Ung Företagsamhet (UF)?
    Svar: Ja, den möjligheten finns och om du har funderingar på detta får du gärna höra av dig till Ann Alvelid (kontaktuppgifter till höger)
  7. Vem kan jag få hjälp av?
    Svar: Att samarbeta med Linnéuniversitetet är en bra idé. Ta kontakt med någon i god tid. Föreningar och organisationer kan också ge dig hjälp och tips. Lärare på skolan förstås! Du kan också prata med elever i åk 3 som har gjort gymnasiearbetet.

Förslag på gymnasiearbetsämnen

En lista med olika förslag på vad du kan göra för gymnasiearbete. Listan kommer att uppdateras så snart vi kommer på en idé.
/lärarna i NA-arbetslaget

  • Undersöka och beskriva en å eller sjö: växtlighet, djurliv och mäta en del vattenkvalitetsparametrar.
  • Kontrollera C-vitaminhalten i olika juicer under olika förvaringsförhållanden och efter att de varit öppnade.
  • Odla zebrafiskar och få dem att föröka sig.
  • Gör en "Quiz-bank" till ett naturvetenskapligt ämne.
  • Mäta effektiviteten i fotosyntesen.
  • Enzymers aktivitet.
  • Något med mikrobiologi, odla bakterier/sterilisera/etc.
  • Odlingsförsök. Växter. Kanske odla dill i olika jordar? Eller en tropisk växt?
  • Observationer av beteenden i olika miljöer. Djur.
  • Fångst-återfångst eller annan ekologisk metod för populationsstudier.
  • Naturvetenskapen i konst/litteratur/musik. En analys.
  • Systematik - till exempel fågelägg, insekter, bergarter etc.
  • IYPT-fysiktävling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Matematisk modellering av av vardagsfenomen (till exempel Julia Ripas analys av tennis-serve).
  • Under vilka förutsättningar kan Mpemba-effekten uppstå och vilka teoretiska modeller är möjliga att använda för att förklara effekten i de olika situationerna där den uppstår?
  • Analysera koldioxidhalten i atmosfären mellan 1958- nutid utifrån historiskt- och miljöperspektiv, med hjälp av matematiska modeller.
  • Hur media påverkar vår föreställning om och tolkning av fysikaliska lagar och hypoteser.
  • Hur barn lär sig naturvetenskap. Modeller, undervisning i barngrupper.
  • Biodling - studier av ett samhälle under hela biåret.
  • Inventering av djur eller växter i ilika biotoper.
  • Hägerkolonin - studera och räkna och iaktta.