GYF / Utbildning / Gymnasieprogram / Yrkesprogram / Hotell- och turismprogrammet

Hotell- och turismprogrammet (HT)

Elev på hotell- och turismprogrammet dukar fram frukost på ett hotell där hen gör praktik.

Hotell- och turismprogrammet finns på Jenny Nyströmskolan och är ett yrkesprogram. Hotell- och turismprogrammet är ett lärlingsprogram för dig som i framtiden vill arbeta i världens snabbast växande bransch. Du gillar fart och fläkt och att ”hålla många bollar i luften”. Din personliga förmåga att möta människor utvecklas och du förbereds inför ditt framtida yrkesliv.

bild på film klipp

Utbildningen passar dig som brinner för att ge service och att vara problemlösare. Du får möjlighet att möta människor från världens alla länder. Utbildningen ger dig också chansen att kunna arbeta utomlands på många spännande arbetsplatser, inom hotell som turism.

Hotell- och turismprogrammet ger dig kunskaper för arbete inom ett hotells olika avdelningar och konferensverksamhet. Du får också fördjupade kunskaper i service och bemötande samt förmåga att organisera, planera och genomföra möten och evenemang.

I årskurs 1 är undervisningen helt och hållet förlagd på skolan och du ingår i en lärlingsklass. I årskurs 2 och 3 är den största delen av undervisningen i karaktärsämnen APL-förlagd (arbetsförlagt lärande) vilket innebär att en stor del av utbildningen sker direkt på hotell- och konferensanläggningar. Skolan samarbetar med framgångsrika hotell- och konferensarbetsplatser i regionen, men även med arbetsplatser i övriga Sverige och utomlands.

Efter utbildningen

Efter avslutad utbildning har du goda förutsättningar att arbeta och utvecklas vidare inom branschen. Du kan t.ex arbeta i reception, som konferensvärd, frukostvärd, med mässor och evenemang och försäljning. 

Du som önskar har möjlighet att läsa in grundläggande behörighet till högskola/universitet hos oss på Jenny Nyströmskolan inom ramen för individuellt val.

För mer information besök Jenny Nyströmskolan

En elev på hotell- och turismprogrammet gör sin praktik i receptionen på ett hotell