Biblioteket

Skolbiblioteket finns mitt i skolbyggnaden på våning 2. Här kan du få hjälp med att söka information till dina skoluppgifter, granska olika källor och få tips på böcker att läsa. I biblioteket finns studieplatser där du kan sitta och läsa eller plugga. Vi är två bibliotekarier som arbetar här, fråga gärna oss om du behöver hjälp med något.

Sök i databaser

Här hittar du länkar till de vanligaste databaserna. Till de flesta databaser blir du automatiskt inloggad när du är på skolan.

Fler databaser och e-resurser

Via länken kommer du åt fler databaser, och andra länkar och e-resurser inom olika ämnen. Du hittar även en del inloggningar till databaserna där, så att du kan använda dem hemifrån.

Alla databaser och e-resurser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi använder oss av en Google-site för att lägga upp alla de lektioner och genomgångar vi gör i klassrummen. Hit kan du gå för att repetera, eller för att komma ifatt om du var frånvarande när vi var i din klass.

Jennys bibliotek - undervisningssajt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På Jenny Nyströmskolan har vi en plan för elevernas utbildning inom Medie- och informationskunnighet (MIK) . Planens syfte är att skapa likvärdighet, progression och kvalitet. Alla elever på Jenny Nyströmskolan ska få en relevant och aktuell utbildning inom MIK, anpassat till respektive program.

MIK-plan på Jenny Nyströmskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kanske letar du efter en bok om nära vänskap, eller är du sugen på en särskild genre som t.ex. science fiction. Kollar in våra boktips! Här har vi samlat boktitlar inom olika teman och genrer. Alla böcker finns på skolbiblioteket.

Jenny-bibliotekets boktips Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bibliotekets digitala Regnbågshylla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På biblioteket finns dessa tidskrifter. Det senaste numret kan du läsa i biblioteket, äldre nummer kan du låna med 2 veckors lånetid.

Tidskrift

Sparas i antal år

Allt om mat

Dans

2 år

Face (skapas av elever på ES Media)

alla nummer

Forskning & framsteg

Historiskan

Kamratposten

Modern psykologi

3 år

Ottar

Ponton

Populär historia

Språktidningen

2 år

Stjärnposten (skapas av elever på Anpassat gymnasium)

alla nummer

Vagabond

Världens historia

Vi finns på Instagram

Följ oss för boktips och information om saker som händer på biblioteket.