Studie- och yrkesvägledning

Skolans lärare, mentorer och studie- och yrkesvägledare har ett gemensamt ansvar för studie- och yrkesorientering. Studie- och yrkesvägledarna träffar du i skolans Vägledarcentrum, i den stora entréhallen.

De kan ge dig information om gymnasieskolan och programmen på Jenny Nyströmskolan. De kan ge dig det stöd du behöver för att du ska kunna göra ett så bra val som möjligt. Vägledningen är till för att du ska få kunskap, råd och stöd samt skaffa dig verktyg för att fatta kloka beslut och välja ett gymnasieprogram som passar dig.

Genom samtal hjälper vi dig att

• bli medveten om dina färdigheter och intressen
  • se möjligheterna att förverkliga dina idéer och tillgodose dina behov.
  • genomföra dina karriärplaner
  • fatta beslut.

Allmänt om gymnasiet

Information om utbildning och stöd inför framtida val.

Skolverkets utbildningsportal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Högskola och universitet

Folkhögskola

Här kan du komplettera dina betyg eller plugga vidare efter gymnasieskolan. Folkhögskolorna ger dig valmöjlighet till kortare eller längre utbildningar, allmänna och särskilda kurser, eftergymnasiala utbildningar eller yrkesutbildningar.

folkhogskola.nu Länk till annan webbplats.

Yrkeshögskola(YH)

Yrkeshögskoleutbildningar är skräddarsydda efter behov i arbetslivet och kan leda till en yrkeshögskoleexamen (minst ett år) eller en kvalificerad yrkeshögskoleexamen(minst två år)

För att veta vilka behörighetskrav som gäller och för att hitta alla utbildningar och kontaktinformation till skolorna hittar du på yrkeshogskola.se Länk till annan webbplats. och yhguiden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Konst- och kulturutbildningarnas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunal vuxenutbildning (Komvux)

På Vuxenutbildningen finns möjlighet att komplettera dina betyg, läsa kurser som du tidigare inte läst eller höja betyg i kurser som du tidigare har läst för att exempelvis söka olika utbildningar på universitet och högskola.

Här kan du läsa in både grundläggande och särskild behörighet.

För mer information vad som gäller och vad som finns att erbjuda är det viktigt att du tar kontakt med vuxenutbildningen (Komvux) där du bor.

Användbara webbplatser om studier och arbete utomlands.

Boka tid

Boka tid hos någon av oss SYV:are genom att anteckna dig på listan som hänger på dörren till respektive kontor, ring eller mejla.

Yvette Ljunggren Säfverblad

Studie- och yrkesvägledare för Estetiska programmet

Agneta Hult

Studie- och yrkesvägledare för Hotell- och turismprogrammet, Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Vård- och omsorgsprogrammet samt Introduktionsprogrammen