Studie- och yrkesvägledare

Vi erbjuder dig vägledningssamtal, information och stöd under din gymnasietid och inför framtiden.

Till oss kan du vända dig med frågor som rör bland annat:

• Din individuella studieplan
  • Individuella val och valbara kurser
  • Byte av program/kurs/inriktning, studieuppehåll för utlandsstudier, utökad kurs, avbrottsanmälan med mera.
  • Utbildning, arbetsmarknad och yrken
  • Antagningsregler, behörighet, urval och ansökan till olika utbildningar
  • Högskoleprovet

Lättast är att du bokar en tid via mejl eller i kalendern. Om du mejlar oss, föreslå gärna flera tider som passar dig. Du hittar oss i E-korridoren.

Högskola och universitet

Folkhögskola

Här kan du komplettera dina betyg eller plugga vidare efter gymnasieskolan. Folkhögskolorna ger dig valmöjlighet till kortare eller längre utbildningar, allmänna och särskilda kurser, eftergymnasiala utbildningar eller yrkesutbildningar.

folkhogskola.nu Länk till annan webbplats.

Yrkeshögskola(YH)

Yrkeshögskoleutbildningar är skräddarsydda efter behov i arbetslivet och kan leda till en yrkeshögskoleexamen (minst ett år) eller en kvalificerad yrkeshögskoleexamen(minst två år)

För att veta vilka behörighetskrav som gäller och för att hitta alla utbildningar och kontaktinformation till skolorna hittar du på yrkeshogskola.se Länk till annan webbplats.

Konst- och kulturutbildningarnas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunal vuxenutbildning (Komvux)

På Vuxenutbildningen finns möjlighet att komplettera dina betyg, läsa kurser som du tidigare inte läst eller höja betyg i kurser som du tidigare har läst för att exempelvis söka olika utbildningar på universitet och högskola.

Här kan du läsa in både grundläggande och särskild behörighet.

För mer information vad som gäller och vad som finns att erbjuda är det viktigt att du tar kontakt med vuxenutbildningen (Komvux) där du bor.

Utlandsstudier

Funderar du på att studera i ett annat land? Tänk på att läsa på ordentligt och att vara ute i god tid! Visste du att många högskolor och universitet har utbyten med andra länder inom programmen?

Studera.nu - Utland Länk till annan webbplats.

SACO Länk till annan webbplats. - Få hjälp att ta kontroll över din framtid och göra ett smart utbildningsval med Sacos guide till studievalet. Eller dyk direkt in i våra fakta om yrken, framtidsutsikter och lön som du hittar i Yrken A-Ö.

Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats. - Hitta jobb, läs mer om yrken, utbildning och framtidsprognoser. Gör intressetest och få tips om cv och anställningsintervju.

SCB Länk till annan webbplats.- Trender och prognoser om utbildning och arbetsmarknad

Evelina Bohman (BEV)

Studie- och yrkesvägledare för Fordonsprogrammet och Introduktionsprogrammen

Malin Långberg (LMA)