Resekort

Du som elev har rätt till resekort om du har minst 6 km färdväg mellan hemmet och skolan. Du har rätt till resekort till och med det första kalenderhalvåret det år du fyller 20 år.

Vad behöver du göra för att få ett resekort?

Du som är folkbokförd i kommunerna Kalmar, Torsås, Mörbylånga, Borgholm, Nybro, Mönsterås och Oskarshamn och går i Kalmarsunds gymnasieförbunds skolor behöver inte söka utan får resekortet utdelat första skoldagen.

Elever som är folkbokförda i andra kommuner måste söka resekort i sin hemkommun.

Kontant resebidrag

Elever som är folkbokförda i Kalmar, Mörbylånga, Torsås eller Borgholms kommuner och har mer än 6 km mellan folkbokföringsadress och busshållplats kan ansöka om kontant resebidrag av Kalmarsunds gymnasieförbund. Ansökan lämnas in på skolan där eleven går.

Om elev har dubbelt boende hos vårdnadshavare

Eleven är berättigad till resekort även i de fall de bor hos båda vårdnadshavare som har olika folkbokföringsadresser där en av adresserna ger rätt till resekort. I de fall behöver vi få en "Ansökan om elevresor vid dubbelt boende hos vårdnadshavare”. Skicka in er ansökan om elevresor vid dubbelt boende via vår e-tjänst.

Har du glömt eller tappat ditt resekort?

Om eleven har glömt sitt resekort så delas inte något tillfälligt ut. Elever som studerar vid gymnasie- eller folkhögskola behöver alltid uppvisa giltig biljett. Du behöver även kunna legitimera dig om du blir ombedd.

Om ett resekort går sönder eller tappas bort ska eleven eller vårdnadshavaren kontakta sin skola. Det kostar 200 kr för ett nytt kort.

Om skolbiljett på Kalmar länstrafiks webbplats Länk till annan webbplats.

Pia Palmblad

Ekonomi-/Antagningsassistent